چهارشنبه 25 مهر 1397 _ 08 صفر 1440 _ 17 اکتبر 2018
فارسی | English
  تربیت مدرس آموزش فلسفه به کودکان
 
دوران کودکی، دوران طلایی و سرنوشت ساز پی ریزی بنای اندیشه و ساختار وجودی انسان است و کودک از همان ابتدای شناخت محیط پیرامون به طور غریزی، ناخودآگاه و خودآگاه، در تلاش و تکاپو برای استحکام بخشیدن به این بن و ریشه است. میل به شناخت و طرح سؤالات بی پایان کودکان، خود بیانگر این است که آنها قدم در راه عقلانیت، تفکر و جستجوگری گذاشته اند و درپی یافتن روزنه ای هستند تا چشم اندازی به فضای بیکران اخلاق و انسانیت بگشایند. لذا دستیابی و ارائه ی پاسخ شایسته به سؤالات کودکان از حساسیت و ظرافت های خاص خود برخوردار است. از این رو پژوهشکده سلامت روانی اجتماعی که کودکان را مستعد فلسفه ورزی می داند و بر این نظر است که می توان و باید با برنامه ای دقیق و تربیت و آموزش متخصصان ورزیده کودکان را با مفاهیم و موضوعات فلسفی آشنا کرد، اقدام به برگزاری دوره هایی برای تربیت مدرس برای آموزش فلسفه برای کودکان نموده است. در این راستا و برای چنین هدفی، کارگاه آموزش فلسفه به کودکان در تاریخ 95 / 12 /19  توسط پژوهشکده سلامت روانی اجتماعی با تدریس جناب آقای دکتر بهبود یاریقلی استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و با شرکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.
در این کارگاه ابتدا به بررسی مفاهیم کودک در ادوار تاریخی مختلف پرداخته شد سپس تعاریف مختلفی از فلسفه ارائه شد. تعریف و ضرورت P4c ( آموزش فلسفه به کودکان) از موارد مورد بحث در این نشست بود.



از محورهای مهم دیگر ارائه شده در این کارگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
  • ویژگی های مربی آموزش فلسفه به کودکان
  • تعریف اجتماع پژوهشی
  • اهمیت داستان و ویژگی های داستان مناسب برای استفاده در آموزش فلسفه به کودکان
  • معرفی کتاب های داستان مناسب
  • قوانین کلاس درس آموزش فلسفه به کودکان
  • ساختار یک جلسه فلسفه برای کودک
  • بیان تفاوت های آموزش فلسفه به کودکان با آموزش های به ظاهر مشابه
  • تمرین عملی آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی

در پایان نیز شرکت کنندگان به بیان سؤالات خود در اجرای آموزش فلسفه به کودکان و همچنین ارائه نتیجه گیری و جمع بندی پرداختند.